Počasí

Novinky

30.01.2015

17.ročník dětských věřejných závodů
Zveme Vás na dětské veřejné lyžařské závody ve Skiareálu Horní domky Rokytnice nad Jizerou. Veškeré informace naleznete na http://www.osupercenu.cz/ ...více »

Pašeráckej vejkend 2015
Tak jako každý rok se i letos 20.2.-22.2.2015 uskuteční sjezd pašeráků "Pašeráckej vejkend" Oblekněte se do starého lyžařského oblečení, vemte jasanky a vyražte se pobavit :-) Program a informace zd ...více »

30.01.2015

Historické lyžařské závody
Stejně jako minulý rok, tak i letos bude součástí historického závodu Jazzový večer. Vše se odehraje o víkendu 13. - 15. března 2015 na Hotelu Stráž. Akce se uskuteční za jakéhokoli počasí a za jakéko ...více »

21.12.2014

Jak bude otevřeno o vánočních svátcích
...více »

16.10.2013

Přilby OSBE Proton
Oblíbený model přileb Osbe Proton s ochranným štítem opět skladem. Přilby mají oproti loňskému roku náhradní výměnné plexi v oranžové barvě - je součástí balení. ...více »

archiv novinek »

Zde se nacházíte: » úvodnovinky › Lyžování na Ukrajině

Rokytnice nad Jizerou - Ski Sport - Lyžování na Ukrajině

ilustrační foto

06.03.2008

Expedice ukrajina

Zase se ta sezóna u nás moc nedaří. Tak se za teplých dnů pomalu, ale zřetelně v našich hlavách rodí nápad vyrazit za zasněženými pláněmi někam, kde volná pata slovy Ladislava Smoljaka je pouhým předmětem bouřlivích diskuzí v anarchistických kroužcích a kde divokost hor ještě nepodlehla kolonizaci západních turistů. Slovo dalo slovo a po několika návrzích jsme se rozhodli – Ukrajina.

Je sobota odpoledne a pomalá lokálka nás ověšeny vybavením jednoho po druhém nabírá na podkrkonošských nádražích. Vláďa Křapka, Láďa Bělonohý, Michal Anýž, Aleš Hořčička, Nina a Tomáš Mrklasovi a já nedočkaví vyrážíme směr Brno, kde již za nedlouho ve shonu autobusového nádraží snadno poznáváme našeho průvodce Martina.

Cesta Slovenskem jde rychle a my se po několika hodinách ocitáme v jednom z největších měst zakarpatské Ukrajiny Užgorodě. Krátká procházka městem nás brzy seznamuje s místními poměry. Honosné kýčovité vily sousedící s polorozpadlými chalupami, děti žebrající pod přísným dohledem rodičů, řeky přepravující tuny odpadků stejně jako všudypřítomná špína nejsou zvláštností. Zde v Užgordě však naše cesta nekončí. Dalších pět hodin se kodrcáme rozbitými silnicemi, než dorazíme do dvěstě kilometrů vzdáleného horského městečka Jasiny, našeho prvního
cíle. Odtud nás již čeká jen překonat horské sedlo, abychom se dostali do střediska Bukovel, ve kterém strávíme dva dny. A právě Bukovel je asi největším překvapením naší cesty. Jedenáct lanovek, padesát tři kilometrů sjezdovek a astronomické ceny některých služeb nás uvádí v úžas. Až způsob financování obrovského střediska nám zodpovídá naše otázky. Že nás to dřív nenapadlo. Je to obchod s vodkou a mafie, co dalo vzniknout místním sjezdovkám. To však nemůže pokazit náš dojem ze skvělého lyžování a my se od rána do večera ničíme ježděním, abychom třetí den mohli vyrazit o pár metrů výš a pár kilometrů dál do nedalekého Dragobratu.

Hned další den namačkáni v Gruzavicích, hodinu stoupáme rozbitou cestou, kterou po povodni nedávno zpřístupnili alespoň terénním vozům, než se dostáváme do výšky kolem 1500 m.n.m. k chatě. Vykládáme bágly a spěcháme na kopec. Konečně. Dva kotvové vleky, pár kolib a chat, svahy vybíhající vysoko nad hranici lesa jsou nám příslibem. Přesto se ale naše sny nestávají skutečností. Poslední co se mohlo se … . Vrcholky nám po dva dny schovává mlha a ostrý vítr s namrzajícím mrholením nás nenechají vyrazit výš a hledat to, pro co jsme přijeli. Jsme tedy odkázáni ke sjíždění nižších žlabů, do kterých se mezi stromy nějaký ten sních uchytil.

Až třetí den se zdá, že nám hory dají šanci. Ráno vstáváme, dáváme pásy a hurá nahoru. Je polojasno, na nejvyšších kopcích se válí chmurky ale i ty tu a tam odletí údolím. Stoupáme asi hodinu, opájíme se krásnými pohledy a těšíme se z každého vypoceného metru. Přesto jakoby si někdo řekl, že to stačilo. Jedna větší chmura se s vrcholem ne a ne rozloučit. Dorazíme na hřeben, kde již hustý mrak pokrývá vše.Vítr je s přibývající výškou silnější a silnější. Jelikož jsme bez vůdce, varování před lavinovými poly a náročným terénem, tak se někteří z nás rozhodnou raději zvolit ústup. Ve třech pokračujeme dál. Čeká nás však překvapení. Po dvaceti metrech stratíme ustupující skupinu z dohledu a nečekaně se ocitnem na vrcholu. Pásy nastrkáme do ruksaků, chvíli následujeme to co zbylo z našich stop a hledáme ideální místo pro sjezd, který je nám všem dostatečným zadostiučiněním. Večer slavíme krásný den tradiční butilkou gorilky a šašlikem v nedaleké kolibě. Jak se ale nejlépe přesvědčila něžná sedmina naší skupiny, za vše, i za krásný vystup se platí. Dnes však naštěstí jen hlubokými puchýři.

Nazítří ráno vstáváme unaveni a jen pomalu se větrem prodíráme nahoru. Po krátkém výletu do kotle pod Bliznicí se vracíme zpět a raději testujeme naše pípáky a další záchranné vybavení.

Dobrého jen málo, řekli by zlí jazykové. My však opouštíme svahy s pocitem, že i přes nepřízeň počasí se sem zase vrátíme. Opět nasedáme do náklaďáků a plni zážitků, trošku unaveni sjíždíme do Jasiny a dál směrem domů.

Moc rád bych ještě poděkoval Martinu Rýdlovi a Singing rocku za vypůčení lavinových vyhledavačů a Nině, která zařídila vše nutné pro cestu.

Borek Nechanický

Tel.: (+420) 481 523855
Mobil: (+420) 603 574709
email.: skisport@rokytnice.com »

© Ski Sport Rokytnice nad Jizerou 2007» | mapa webu» | © Webdesign - Destinační společnost Krkonoše s.r.o.» | adm»
Partneři: Krkonoše» | ubytování Krkonoše» | Rokytnice nad Jizerou» | Rokytnice nad Jizerou»
Reklama: Ubytování Vrchlabí | Ubytování Harrachov » | Ubytování Janské Lázně » | Ubytování Strážné » | Ubytování Pec pod Sněžkou »